206.190.1

Selasa, 13 November 2012

Ucapan Pengerusi Bertindak


Urusan agama Islam melibatkan persoalan hidup dan mati justeruitu ia terpikul pada setiap bahu individu islam . Persoalan ini bakal ditanya Allah di akhirat kelak. Umat Islam baru saja menyambut Tahun Baru Hijrah 1433 dengan harapan semoga urusan-urusan yang belum terlaksana tahun lalu akan dapat dilaksanakan pada tahun baru ini. 

Setiap tahun bilangan penganut Isl
am bersuku Kimaragang semakin bertambah. Penambahan ketara ini adalah hasil dakwah pelbagai pihak yang diusahakan secara berterusan. Namun, perkembangan ilmu Islam di kalangan kaum ini amat ketingalan jauh berbanding mereka yang berpeluang mendapat pendidikan formal di sekolah agama seperti di Pekan Lama Bandau.

Jarak sejauh 23 km antara sekolah yang dimaksudkan dengan tempat tinggal penduduk Tandek khususnya suku Dusun Kimaragang mengekang mereka daripada mendapat pendidikan Islam secara formal di sekolah agama. Sudah tentu sukar bagi para ibu bapa yang kebanyakannya terdiri daripada petani menghantar anak-anak mereka ke sekolah yang pergi baliknya berjarak hampir 50 km.

Bancian kasar terkini penduduk beragama Islam melibatkan beberapa kampung Dusun Kimaragang di kawasan Tandek mencecah 1500 orang kesemuanya tidak termasuk mereka yang tinggal di kawasaan perbukitan.

Pemilihan Kampung Salimandut sebagai pusat pendidikan pula adalah berdasarkan kedudukan Kampung Salimandut yang berada di tengah-tengah perkampungan Tandek antaranya Kampung Nolotan, Batation, Marion, Tingkalanon, Damai, Masolog, Longob, Talantang 1, Talantang 2 dan Penusukan. Selain itu, majoriti murid di kampung-kampung ini bersekolah di SK. Tumunda, Salimandut.

Selepas pembentukan AJK bertindak, surat-surat berkaitan bersama minit mesyuarat ini akan dihantar kepada pihak berkaitan sebagai makluman dan tindakan pihak mereka selanjutnya. Kelulusan segera sangat diharapkan agar bantuan-bantuan yang sewajarnya turut segera disalurkan.

Sebagai makluman , tapak bangunan bagi sekolah ini telah sedia ada. Tanah geran seluas dua ekar telah diwakafkan oleh encik Botong bin Anjuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan