206.190.1

Isnin, 12 November 2012

KENYATAAN AKHBAR


Pengerusi SAR Kampung Salimandut Tandek, Nazri@ Lebon bin Abdullah berkata dengan terbangunnya bangunan SAR di Kampung Salimandut Tandek, semua penduduk berhampiran sudah tiada alasan untuk tidak belajar agama kerana, sela
in budak sekolah rendah yang menjadi fokus kemasukan sesi pengajian pertama, SAR ini turut membuka kelas pengajian untuk dewasa tanpa had umur. 


Pihak pengurusan sekolah juga sedang melibatkan diri dengan aktiviti kunjungan dan ziarah ke beberapa buah SAR yang terdapat di Sabah untuk menimba pengalaman mengurus Sekolah Agama Rakyat. Menurut beliau lagi, sementara waktu bangunan masjid Kampung Salimandut akan dijadikan kelas pengajian untuk 87 orang murid yang ada.

Sementara alternatif kedua katanya, pihak pengurusan sekolah kini juga sedang menanti kelulusan dan kebenaran dari pihak Kementerian Pendidikan Sabah, untuk menggunakan bangunan SK. Tumunda, Salimandut menerusi surat yang telah dihantar awal bulan Januari 2012.

Sementara Botong bin Anjuk ketika ditanya tindakan beliau mewakafkan lot tanah yang asalnya menjadi tempat tanaman padi dengan tuaian hasil dua kali setahun menjawab hasrat besar anaknya Nazri@ Lebon memperjuangkan pendidikan mualaf di Sabah menjadikannya memilih keputusan menyerahkan tanah itu kepada Nazri@ Lebon sekali gus diwakafkan menjadi tempat dan pusat pendidikan mualaf Sabah. Seperti Nazri, beliau turut yakin bahawa inilah antara jalan dan cara mengurangkan masalah jahil di kalangan mualaf Sabah.

Nazri dalam pertemuan itu sempat mengisahkan tentang hasratnya membangunkan sekolah agama untuk mualaf. Hasrat ini adalah antara yang dipanjatkannya kepada Allah ketika berada di tanah suci Mekah. Beliau melahirkan rasa syukur kerana meskipun bangunannya belum terpacak, namun dengan adanya kelulusan dari pihak JHEAINS Sabah, impiannya untuk melihat para mualaf di kawasan Tandek mendapat pendidikan agama secara formal, akhirnya bakal tercapai.

Tambah Nazri, di pusat pengajian ini nanti akan dibuat sebuah konti kerana pengajian-pengajian yang ada bakal dikeudarakan langsung kepada pendengar secara berjadual melalui siaran atas talian, Cahayafm.
Pada akhir pertemuan, Nazri melahirkan harapan agar selepas ini ada insan-insan dermawan yang tampil membantu usaha membangunkan sekolah ini kerana tanpa bantuan dan sokongan semua lapisan masyarakat Islam, tidak mungkin sekolah ini dapat dibangunkan.

Dengan terbinanya sekolah ini beberapa kampung berhampiran bakal mendapat manfaat bersama antaranya kampung Nolotan, Batation, Morion, Longob, Talantang I, Talantang II , Minitampak, Mosolog dan Damai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan